8 sfaturi pentru a-ti invinge anxietatea pentru intalniri

Categories Dragoste & SexPosted on

Un studiu publicat in The Family Journal evidentiaza o teama la baza anxietatii fata de intalnire care nu apare aproape niciodata cand abordam problema: frica de a-i respinge pe ceilalti. In timp ce teama de a fi evaluat negativ (sau de a fi respins) este adesea citata ca forta motrice din spatele anxietatii fata de intalnire.

„Anxietatea intalnirilor devine un motiv real de ingrijorare atunci cand gradul de anxietate experimentat provoaca o suferinta semnificativa care face ca intalnirile sa fie dificil de bucurat sau tolerat si atunci cand activitatile legate de intalniri sunt cu totul evitate din cauza anxietatii”, explica psihologul Myles Rizvi de la Universitatea Pacific, Hillsboro. in Oregon. „Atunci cand anxietatea ii impiedica pe oameni sa exploreze si sa formeze relatii cu ceilalti si sa le satisfaca nevoile in ceea ce priveste intimitatea fizica, emotionala si intelectuala, as considera ca este o anxietate semnificativa din punct de vedere clinic.”

Studiul citeaza trei temeri fundamentale care ar putea alimenta anxietatea cuiva:

  1. Frica de evaluare negativa specifica intalnirilor este un subset al fricii mai mari de evaluare negativa, care implica o preocupare pentru evaluarea de sine de catre ceilalti, sentimentul de suferinta din cauza asta si ingrijorarea constanta ca cineva va fi evaluat negativ de catre altii. Frica de evaluare negativa specifica intalnirilor, dupa cum sugereaza si numele, este limitata la contextul intalnirilor. „Oamenii doresc, in general, sa faca o impresie buna cu un potential partener pentru a forma conexiune si apartenenta si pentru a ne satisface nevoile, iar evaluarea negativa a potentialilor parteneri romantici este de teama din cauza credintei ca va duce la respingere, abandon si excluderea nevoilor. intalnit”, explica Rizvi.
  2. Frica de evaluare pozitiva . Frica de a fi evaluat pozitiv poate parea contraintuitiva, dar, potrivit lui Rizvi, ideea sustinuta empiric insufla o teama de asteptarile progresive rezultate pe care o evaluare favorabila le poate pune persoanei care este privita pozitiv. Putem vedea aceasta tendinta care se manifesta cel mai clar in autoproclamatii „fobi de angajament” care se tem de a nu putea fi la inaltimea asteptarilor emotionale si sexuale din ce in ce mai mari care vin odata cu intalnirea si a fi intr-o relatie.
  3. Frica de a-i respinge pe ceilalti . Aceasta este ideea pe care studiul lui Rizvi a incercat sa o testeze ca factor care contribuie la anxietatea intalnirilor. Acest construct implica sentimente de rezistenta fata de intalniri din cauza perspectivei de a fi nevoiti sa respinga potentialii parteneri, fie prin refuzul avansurilor romantice, fie prin despartirea de ei. Potrivit cercetatorilor, frica ar putea fi alimentata de teama de represalii, vinovatia pentru ranirea sentimentelor urmaritorilor, precum si teama de a fi vazuti ca cruzi sau nebunesti.

Gradele in care cei 122 de participanti la studiu au experimentat aceste temeri au fost inregistrate cu ajutorul a trei scale distincte concepute special pentru a masura fiecare dintre ele.

„Cea mai critica constatare a noastra a fost ca teama de a-i respinge pe ceilalti a fost corelata in mod semnificativ si pozitiv cu frica de evaluare negativa specifica intalnirilor, sustinand ipoteza noastra ca oamenii carora le este frica de a fi evaluati negativ si respinsi de potentialii parteneri romantici, de asemenea, se tem sa nu fie cei care vor respinge-le”, subliniaza Rizvi.

Studiul lui Rizvi evidentiaza cu succes importanta fricii de a-i respinge pe ceilalti ca o caracteristica cognitiva importanta din punct de vedere clinic a anxietatii de intalnire.

„Interventiile cognitive (de exemplu, restructurarea cognitiva si reincadrarea) si comportamentale (de exemplu, terapia de expunere) ar necesita adaptare pentru a aborda temerile de a-i respinge pe ceilalti”, explica Rizvi. „Respingerea celorlalti necesita recunoasterea faptului ca sentimentele si dorintele cuiva conteaza la fel de mult ca si ceilalti, iar importanta fricii de a-i respinge pe ceilalti indica cu tarie includerea antrenamentului pentru asertivitate atunci cand tratam anxietatea intalnirii.”

Pentru oricine se confrunta cu anxietate intensa atunci cand incearca sa se intalneasca cu cineva nou, Rizvi are sapte sfaturi suplimentare:

  1. E ok sa nu fie ok. Rizvi le reaminteste celor cu anxietate de intalnire, in primul rand, ca anxietatea de intalnire nu este de ce sa le fie rusine. De fapt, el vorbeste despre universalitatea fenomenului, subliniind ca persoana sau persoanele de care ati putea fi interesat sunt posibil la fel de anxioase ca si voi, daca nu mai mult.
  2. Excitare peste anxietate. Anxietatea intalnirilor le ofera aproape niciodata oamenilor sansa de a fi entuziasmati de perspectiva intalnirii. Rizvi recomanda sa reflectati asupra a ceea ce sperati sa realizati la intalnire si la experientele pe care intentionati sa le aveti atunci cand iesiti cu cineva, in loc sa va concentrati asupra tuturor lucrurilor care ar putea merge prost.
  3. Acordati-va permisiunea de a stabili limite. Stabilirea limitelor te poate ajuta sa obtii mai multa claritate despre ceea ce vrei si nu vrei din experienta de intalnire. Anxietatea te poate face uneori sa ezita cand vine vorba de a stabili limite din cauza fricii de a fi evaluat negativ. Aceasta poate include actiuni precum comunicarea cat timp ai dori sa-ti aloci pentru a-i cunoaste inainte de a duce relatia la „nivelul urmator” emotional si fizic.
  4. Imbratiseaza incertitudinea. Oamenii cu anxietate ar putea presupune ca, pentru a fi implicati romantic cu cineva, trebuie sa fie 100% siguri de alegerea lor. Cu toate acestea, Rizvi le reaminteste oamenilor ca scopul intalnirii este sa exploreze si sa experimenteze, ceea ce inseamna sa fii deschis catre noi experiente si personalitati.
  5. Expunere pas cu pas. Imprumutand o pagina de la terapia de expunere, Rizvi incurajeaza persoanele cu anxietate sa se expuna la procesul de intalnire pas cu pas. De exemplu, daca gandul de a merge la o intalnire te copleseste, poti incepe prin a crea un profil de intalniri online si pur si simplu sa te uiti prin profiluri. Urmatorul pas ar fi sa incepeti o conversatie text, sa treceti la stabilirea unei date si asa mai departe.
  6. Respingerea poate supravietui. Daca sunteti pe punctul de a primi respingerea, permiteti-va sa treceti prin dezamagire, dar acordati-va si credit pentru ca v-ati asumat riscul. Independent de respingere, acum esti cu un pas mai aproape de a obtine ceea ce iti doresti de la procesul de intalnire si cea mai compatibila potrivire. Daca ai fost nevoit sa respingi, reaminteste-ti ca respectarea alegerilor si preferintelor tale este un lucru bun si ca, la sfarsitul zilei, economisesti pe tine si pe cealalta persoana timp si energie pretioasa.
  7. Intreaba pentru ajutor. Consultarea unui terapeut care este specializat in tratarea anxietatii poate fi un memento incurajator ca nu trebuie sa depasiti singur aceasta problema. Un profesionist calificat va poate ajuta sa va dezvoltati abilitatile, strategiile si increderea de care aveti nevoie pentru a va gestiona anxietatea intalnirii.

„Terapia cognitiv-comportamentala (CBT) si terapia de acceptare si angajament (ACT) sunt tratamente bazate pe dovezi pentru preocuparile legate de anxietate care pot fi deosebit de eficiente in tratarea anxietatii de intalnire”, adauga Rizvi. „Terapia de expunere este una dintre cele mai puternice interventii clinice pentru preocuparile legate de anxietate, inclusiv anxietatea de intalnire, si recomand cu insistenta incorporarea terapiei de expunere in orice interventie care abordeaza anxietatea de intalnire.”