Ce faci atunci cand o linie telefonica pentru sinucidere te defecteaza?

Categories LifestylePosted on

Intr-o perioada de criza, Kaley, in varsta de 32 de ani, care se lupta cu anxietatea si depresia, a cautat pe Google linia telefonica pentru sinucidere si a sunat la primul numar care a aparut.

„Am avut de-a face cu o cadere emotionala legata de munca. S-a ajuns la un punct cu slujba mea in care nu am putut sa ma descurc intr-un mod sanatos si nu am avut sprijinul pentru sanatatea mintala de care aveam nevoie in acel moment”, isi aminteste ea.

„Ceva in mine tocmai s-a rupt. Am sunat la o linie telefonica de criza pentru ca, desi nu aveam de gand sa o duc pana la capat, nu am reusit sa „dezactivez” ideea sinucigasa. Trebuia sa vorbesc cu cineva.”

Raspunsul pe care l-a primit de la persoana de la celalalt capat al telefonului a fost insa socant. „[Ei] au sugerat ca leacul pentru problema mea ar fi sa-mi fac unghiile sau parul.”

A fost un raspuns neglijent la o criza de sanatate mintala, cel putin. „[Operatorul a vorbit] de parca nu as fi incercat nicio versiune a terapiei cu amanuntul „ingrijire de sine” in trecut, sau de parca asta era tot ce aveam nevoie pentru a ma simti mai bine.”

Din fericire, Kaley a facut urmatorii pasi necesari pentru a se simti in siguranta – a inchis telefonul la operatorul liniei de asistenta telefonica si s-a indreptat catre spital, unde s-a inregistrat.

De inteles, experienta a lasat-o cu un gust prost in gura. Ea spune: „Cine se afla la celalalt capat al firului nu a fost instruit sa se ocupe de oameni aflati in criza acuta”.

Liniile telefonice pentru sinucidere sunt promovate ca un har salvator pentru persoanele aflate in criza. Dar ce se intampla cand oamenii care ar trebui sa fie acolo pentru tine te dezamagesc – sau chiar inrautatesc lucrurile?

Apelul de cosmar al lui Kaley nu este nicidecum o experienta unica. Experientele negative cu sinuciderea si liniile telefonice de criza par a fi un fenomen prea frecvent.

Multi dintre cei pe care i-am intervievat pentru acest articol au raportat ca au fost suspendati atunci cand sunau la o linie telefonica – unii timp de o jumatate de ora sau mai mult – in timp ce altii au fost redirectionati catre casuta de e-mail completa sau au primit sfaturi nefolositoare, precum cele primite de Kaley.

Aceste linii telefonice telefonice sunt adesea prezentate drept „raspunsul” pentru cineva aflat in criza, dar un numar tot mai mare de persoane care se lupta cu sanatatea mintala se intreaba daca se poate sau nu avea incredere in ei.

Si intr-o tara in care o sinucidere are loc la fiecare 12 minute si este a 10-a cauza de deces, miza nu ar putea fi mai mare.

A ridica telefonul si a apela la o linie telefonica poate fi un pas important atunci cand esti in criza, dar trebuie sa ne adresam elefantului din camera: o linie telefonica are si ea limitele ei.

In mod realist, aceste linii de asistenta telefonica nu pot oferi totul . Desi fiecare linie de asistenta telefonica este diferita, trebuie sa acceptam ca au limitari unice – unele cu personal insuficient, altele insuficient pregatite si aproape toate sunt suprasolicitate.

Si, desi apar mai multe optiuni pentru a raspunde acestei nevoi, inclusiv optiuni bazate pe text, acest lucru nu se traduce intotdeauna in servicii mai bune.

Sam, 27 de ani, nu a avut prea mult noroc cu optiunea bazata pe text. „Am folosit Crisis Text Line cand ma luptam foarte intens cu anorexia nervoasa. Daca trimiteti mesajul „NEDA” la linia de text de criza, care este acronimul pentru Asociatia Nationala a Tulburarilor Alimentare, presupunerea este ca obtineti pe cineva competent in problemele legate de alimentatia dereglata”, spune el.

„In schimb, cand am impartasit cu ce ma luptam, mi s-a spus in esenta: „Ceea ce aud este ca te lupti cu o tulburare de alimentatie”. Apoi mi-au spus sa folosesc un grup de asistenta online pentru a intra in legatura cu alte persoane cu tulburari de alimentatie, mi-au trimis un link si s-au deconectat.”

Nu suna neaparat ca o experienta „rea”, pana cand auzi ce s-a intamplat in continuare. „Cand am dat clic pe link, acesta era rupt”, isi aminteste el. „Ma sperie ca nu s-au obosit sa verifice linkul inainte de a-l trimite.”

In acel moment, cu o legatura inutilizabila catre o resursa de asistenta pe care nu a putut sa o acceseze, Sam a ramas exact de unde a inceput.

Multi sustinatori precum Sam sunt acum reticenti in a folosi liniile de criza, cu atat mai putin sa le recomande fara o anumita atentie.

Apelanti precum Sam si-au exprimat ingrijorarea cu privire la abordarea pe care o folosesc multi operatori. „Parotingul” pe care l-a descris este prea obisnuit – cunoscut si sub denumirea de ascultare reflectiva – dar nu este neaparat vina operatorului.

Aceasta tehnica este adesea predata de liniile de asistenta telefonica si de servicii de chat precum Crisis Text Line. In timp ce metoda este menita sa ajute apelantii si cei care trimite mesaje text sa se simta auziti si intelesi, ea pare sa provoace in mare parte frustrare.

„Am apelat atat la liniile telefonice pentru sinucidere, cat si la cele pentru tulburari de alimentatie si nu am avut niciodata o experienta in care sa nu fi simtit ca ii educ sau sa ma prefac ca resursele lor sunt utile”, spune Lauren, 24 de ani, un alt apelant care a experimentat „paparitul”.

„Imi dau seama ca sunt voluntari si ca exista o limita a ceea ce pot face, dar de obicei ajung sa foloseasca, in mod evident, ascultarea reflexiva intr-un mod cu adevarat obtuz si inutil”, adauga ei.

Cu astfel de raspunsuri, nu este surprinzator faptul ca apelantii incep sa-si piarda increderea in resursele care sunt descrise ca fiind esentiale pentru supravietuirea lor.

„[Ascultarea reflexiva] poate fi empatica atunci cand este folosita bine”, explica Lauren. „Dar de obicei este ca si cum as spune: „Sunt cu adevarat coplesit”… si ei raspund cu „Asa ca te aud spunand ca esti cu adevarat coplesit”.

Lauren recunoaste ca s-a autovatamat sau s-a automedicat dupa aceste apeluri neproductive. „Trebuie sa existe o modalitate de a te antrena diferit. [O linie telefonica este] evident ca nu va fi niciodata la fel ca terapia. Dar nu este deloc util in prezent”, spun ei.

In timp ce liniile de asistenta telefonica pot fi gresite – ca orice alta resursa de sanatate mintala – este important sa stiti ca aveti alte modalitati de a va mentine in siguranta.

Samantha Levine, LCSW, de la UCLA’s Behavioral Health Associates are cateva sfaturi pentru persoanele aflate in criza, indiferent daca au apelat sau nu la o linie fierbinte.

Un lucru pe care ea il remarca este importanta de a identifica daca aveti ganduri sinucigase pasive sau planuri de a va pune capat vietii.

„Multi oameni au aceste ganduri pasive despre a-si pune capat vietii, dar nu au un plan si sunt capabili sa identifice ca este mai degraba un gand despre a-si pune capat emotiilor dureroase sau infricosatoare decat sa se sinucida”, spune ea.

„Este important sa-i ajuti pe oameni sa inteleaga ca doar pentru ca ai aceste emotii, nu inseamna neaparat ca vei pierde controlul sau ca vei actiona pe baza gandurilor tale.”

Indiferent, Levine indeamna persoanele cu antecedente de ganduri suicidare sa ia masuri pentru a se asigura ca se afla intr-un mediu sigur. „Daca exista arme in jur, ce poate face persoana pentru a asigura acele arme? Exista o alta locatie in care sa poata merge pana cand va trece nevoia de a se face rau? Pot implica pe altcineva care sa-i ajute?”

„Un exemplu poate fi: „L-am rugat pe unchiul meu sa-mi asigure arma la el acasa si sa nu-mi spuna unde este” sau „M-am dus acasa la cel mai bun prieten al meu sa ma uit la un film pentru ca aveam impulsuri sa ma auto- rau’”, continua ea.

Cheia aici este sa te asiguri ca nu esti singur cu gandurile tale si ca nu ai acces la instrumentele pe care le poti folosi pentru a actiona asupra lor. Si crearea unei linii de comunicare prin implicarea celor dragi ori de cate ori este posibil poate face, de asemenea, parte din planul tau de siguranta.

Totusi, ea subliniaza importanta de a merge la spital daca crezi ca ai putea fi in pericol.

„Daca oamenii au un plan pentru a se rani sau a-si pune capat vietii la locul lor, sau daca gandurile despre a-si face rau se intensifica, ii indemn sa sune la 911 si sa mearga la camera de urgenta”, spune Levine.

Ea sugereaza, de asemenea, sa se studieze centrele locale de ingrijire psihiatrica de urgenta, care pot fi o alternativa excelenta pentru a merge la urgente, daca sunt disponibile in orasul tau.

Indiferent daca sunteti in criza sau nu, nu exista niciodata un moment prost pentru a crea un plan de siguranta.

Vera Hannush, un operator pentru Linia telefonica nationala LGBT, se ocupa adesea de apelurile care implica sinucidere. In calitate de instructor nou numit la linia fierbinte, ea lucreaza pentru a instrui operatorii pentru a fi capabili sa gestioneze corect apelantii sinucigasi si sa le asigure cea mai buna ingrijire.

Ea face ecoul sentimentelor lui Levine de a crea un mediu sigur si de a folosi abilitatile de adaptare pentru a distrage atentia de la gandurile negative. Un alt sfat pe care il mentioneaza este sa te concentrezi pe viitor.

Hannush explica: „Exista ceva care i-a ajutat inainte daca s-au simtit astfel inainte? Se pot gandi la ceva de facut in urmatoarea ora/maine (punand astfel o atentie asupra viitorului)? Exista un spatiu sigur in care sa poata merge?”

Stabiliti planuri in viitor – atat aproape, cat si nu atat de aproape – pentru a reorienta atentia si a crea un plan de joc.

Hannush recomanda, de asemenea, sa completati un plan de siguranta personala, oferit de linia fierbinte, pentru a descrie masurile de siguranta, oamenii cu care sa discutati si abilitatile de adaptare care functioneaza pentru dvs.

Unele abilitati de adaptare ar putea include:

  • exercitii de respiratie, cum ar fi respiratia ritmata
  • practicarea meditatiei si a atentiei (exista aplicatii pentru asta!)
  • scrierea in jurnal (de exemplu, scrierea unei liste cu motivele pentru care ati ramas in viata sau ce va impiedica sa va raniti)
  • exercitiile fizice (chiar si mersul la o plimbare sau incercarea de cateva ipostaze de yoga poate ajuta)
  • urmarind sau ascultand ceva care te face sa razi
  • iesirea din casa (poate mergi intr-o cafenea sau intr-un loc public unde este mai putin probabil sa te ranesti)
  • vorbind cu un membru al familiei sau cu un prieten bun
  • folosind resurse virtuale de ingrijire personala, cum ar fi youfeellikeshit.com sau Wysa

Pastrarea unei astfel de liste la indemana poate fi foarte utila atunci cand esti in criza sau simti ca te indrepti acolo. Poate fi mult mai greu sa gandesti rational si sa vii cu idei solide in timp ce esti intr-o stare acuta.

In timp ce abilitatile de adaptare nu vor „vindeca” o criza de sanatate mintala, ele pot ajuta la deescaladarea acesteia, astfel incat sa puteti rezolva problemele intr-un punct mai stabil in viitor.