Teorii stiintifice care pareau certe la inceput

Categories DiversePosted on

Adesea credem ca stiinta este absoluta. Ceva ori exista ori nu exista, iar prin studiul stiintific avem dovezi pentru a sprijini acest alb negru. Realitatea este insa ca universul masurat prin stiinta este mult mai complex si mai neobisnuit. Uneori faptele refuza doar sa fie consecvente. Uneori, rezultatele unui studiu contrazic direct sau indirect rezultatele altuia. Aceasta este o colectie de astfel de contradictii stiintifice.

Acesta este probabil si un moment bun pentru a le aminti oamenilor de eroarea argumentum ad populum – teoria ca, deoarece majoritatea crede ceva, este adevarat. ,,Consensul stiintific” este adesea folosit ca un fel de dovada pentru ceva, atunci cand nu este deloc. De fapt, atunci cand o persoana foloseste argumentul ,,consens”, ar trebui sa analizeze tot ceea ce spune ca fiind potential discutabil, deoarece o persoana care foloseste o eroare pentru a ,,dovedi” un punct este foarte posibil sa se agate si de multe alte greseli.

Berea: mancare sanatoasa si otrava

Nimic nu ne place mai mult decat sa auzim ca viciile noastre sunt de fapt virtuti. Ce altceva provoaca mai multe titluri senzationale decat sa auzi ca stiinta a dovedit ca berea este in cele din urma buna pentru noi si ca ar trebui sa bem mai mult din ea? Din fericire, asta nu se limiteaza doar la titluri. Exista o stiinta foarte reala care sugereaza diverse beneficii pentru sanatate legate de cea mai bauta bautura din lume. Un astfel de exemplu a fost publicat in Jurnalul International de Endocrinologie in care s-au inregistrat dovezi ale unei legaturi intre siliciu si puterea oaselor. Teoria prezentata a fost ca dioxidul de siliciu (SiO2) ajuta la capacitatea corpului de a se pietrifica. Oricare ar fi metoda exacta, sobolanii cu un aport sanatos de siliciu au imbunatatit calciul din oasele lor in comparatie cu sobolanii care erau deficienti de siliciu. Siliciul se gaseste in alimente precum cereale, fasole verde si, desigur, bere. Pe scurt, berea face oasele mai puternice. In afara de Siliciu, exista si alte proprietati chimice utile pentru bere. O lucrare publicata in Mutation Research / Fundamental and Molecular Mechanices of Mutagenesis prezinta efectele substantei chimice Xanthohumol, care este prezenta si in bere. Ceea ce merita acest lucru este faptul ca Xanthohumol s-a dovedit ca protejeaza ficatul si colonul impotriva cancerului provocand mutatii care se gasesc in alimentele gatite. Cu alte cuvinte, berea ajuta la combaterea cancerului.

Cafeaua te protejeaza de Glaucoma

Un studiu de cercetare publicat in Journal of Agricultural and Food Chemistry a aratat efectul pozitiv al unuia dintre componentele principale ale cafelei – acid clorogenic – protejeaza ochii impotriva degenerescentei retiniene cauzate de glaucom, imbatranire sau diabet. Aceasta protectie poate incetini deteriorarea vederii si chiar orbirea. Pentru a descoperi acest lucru, cercetatorii expun ochii soarecilor la oxidul nitric, care provoaca degenerarea retinei, dar soarecii tratati cu acid clorogenic nu au suferit efecte nefavorabile, spre deosebire de soarecii fara tratament in prealabil. Presedintele Asociatiei Americane Osteopate, Dr. Robert Bittel a spus despre acest studiu, “Ca in orice studiu care citeaza alimentele utilizate in mod obisnuit ca terapeutice intr-un fel, trebuie tratata prudent pentru ca publicul sa inteleaga implicatiile negative si potentiale pozitive ale consumului de cafea”.

Stretching-ul inainte de antrenament, fie doare, fie nu ajuta cu nimic in performanta

Timp de ani intregi, stretching-ul inainte de antrenament a fost ca un dar. Toata lumea a recunoscut beneficiile si a fost chiar predata ca parte a educatiei fizice in scoli, cu toate acestea, s-au gasit prea putine cercetari care sa sustina beneficiile presupuse. Cu toate acestea, atunci cand au inceput cercetarile in aceasta privinta, cunostintele comune au fost imbunatatite. De exemplu, un studiu a avut doua grupuri de sportivi pregatiti care alergau o mila in trei ocazii diferite. Un grup a efectuat o serie de 6 diferite exercitii de stretching statice inferioare ale corpului, iar celalalt grup nu a facut niciun pic de stretching. Ceea ce au descoperit a fost ca grupul care nu a facut stretching si-a terminat distanta semnificativ mai rapid (aproximativ o jumatate de minut mai devreme in medie, comparativ cu grupul care a facut stretching). Studiul a concluzionat: ,,Concluziile studiului indica faptul ca stretchingul static scade performanta in scurtele perioade de rezistenta. Antrenorii si sportivii pot fi expusi riscului de scadere a performantei dupa un antrenament de stretcing static.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *