Categories
Diverse

8 moduri in care cititul iti va imbunatati sanatatea

Dupa cum iti poate spune orice cititor de carti, cufundarea intr-o carte minunata iti poate face creierul sa devina viu. Suna romantic, dar stiinta dovedeste acum ca este adevarat.

Cand citim, nu numai ca imbunatatim memoria si empatia, dar cercetarile au aratat ca ne fac sa ne simtim mai buni si mai pozitivi. Stiinta a aratat ca cititul are cateva beneficii uimitoare pentru sanatate, inclusiv ajutarea cu depresia, reducerea stresului si reducerea sanselor de a dezvolta Alzheimer mai tarziu in viata.

Daca sunteti unul dintre nenumaratii oameni care nu obisnuiesc sa citeasca in mod regulat, poate ar trebui sa schimbati acest lucru.

Cat de multa lectura este necesara pentru a vedea aceste beneficii profunde?

S-a dovedit ca lectura in tacere timp de doar sase minute a demonstrat ca reduce ritmul cardiac si usureaza tensiunea musculara.

De fapt, acea cantitate mica de lectura a functionat mai bine pentru relaxare decat alte metode dovedite, cum ar fi ascultarea muzicii, mersul la plimbare sau o ceasca de ceai.

Citind regulat doar putin mai mult decat atat – doar 30 de minute pe zi – s-a dovedit ca adauga doi ani la viata ta .

Asa este – dezvoltarea unui obicei de a citi doar o jumatate de ora pe zi te poate face sa traiesti ani mai mult.

Deci, ce tipuri de carti ar trebui sa cititi?

Stim ca cei mai bogati, cei mai de succes, tind sa citeasca carti de non-fictiune (si in special biografii si autobiografii ale altor oameni de succes), optand sa fie educati pentru a fi distrati.

Dar beneficiile pentru sanatate ale lecturii sunt produse din toate tipurile de carti – fictiune sau non-fictiune, poezie sau proza .Iar citirea fictiunii literare are in mod special puterea te fac mai empatic si creste inteligenta emotionala.

Longevitate crescuta

Citirea cartilor poate doar sa va creasca durata de viata . Intr-un studiu din 2016 publicat in Social Science & Medicine , cititorii de carti aveau un risc de mortalitate cu 20% mai mic in cei 12 ani de urmarire decat alti cititori care citeau reviste sau ziare.

Reducerea bolii

Medicii, terapeutii si asistentii sociali au folosit de mult cartile de fictiune si auto-ajutor ca instrument terapeutic pentru a reduce simptomele bolilor fizice sau psihice si a suferintei personale. Aceasta tactica este cunoscuta sub numele de biblioterapie si a fost folosita pentru a trata totul, de la tulburari de panica si insomnie, pana la cresterea in greutate si stres datorat spitalizarii.

Somn mai bun

Crearea unei rutine pe care o urmezi in fiecare seara inainte de culcare iti poate imbunatati sansele de a te odihni noaptea. Ca parte a acelui ritual, luati in considerare citirea unui capitol sau doua dintr-o carte care sa va ajute sa va relaxati inainte de a dormi. Asigurati-va ca este o carte adevarata daca puteti, nu o carte electronica, deoarece principiile unei bune igiene a somnului recomanda ca toate ecranele sa fie oprite cu o ora inainte de culcare.

Vocabular imbunatatit

Cercetarile sugereaza ca copiii invata cinci pana la 15 la suta din cuvintele lor din citirea independenta si, in consecinta, copiii care citesc mai mult au vocabularii mai mari. La fel se poate spune, fara indoiala, acelasi lucru si pentru adulti.

Mai multa empatie

Daca sunteti in stare sa va cufundati intr-o poveste fictiva si sa va angajati cu personajele – ceea ce inseamna ca sunteti transportat emotional in poveste – va puteti gasi empatia pentru ceilalti care cresc in timp. Conform cercetarilor publicate in 2013, lipsa transportului in poveste poate avea legatura cu empatia mai scazuta, in timp ce un nivel mai ridicat de transport se poate referi la empatie mai mare.

Abilitati conversationale mai puternice

Intr-un studiu realizat cu studentii de la colegiu, adultii care au completat volume mari de lectura aveau o fluenta verbala mai buna decat colegii lor. Aceste abilitati verbale, pe langa cunoasterea si vocabularul sporit, inseamna ca veti avea mai multe convoatii mai interesante – si nu exista mult mai bine in viata decat un bun chit-chat .

Stres redus

Crezi ca a merge la plimbare sau a bea o ceasca de ceai este cel mai bun mod de a dezactiva ? Citirea timp de sase minute neintrerupte este de fapt mult mai benefica. Un studiu realizat la Universitatea din Sussex a constatat ca ascultarea muzicii reduce nivelul de stres cu 61 la suta, in timp ce o ceasca de ceai a venit la 54 la suta si a facut o plimbare la 42 la suta. Dar citind? Un procent minunat de 68%. Asa ca data viitoare aveti o zi proasta , luati doar sase minute pentru a va relaxa cu o carte buna.

Memorie mai buna

Cu cat te angajezi mai frecvent in activitati cognitive, cum ar fi citirea unei carti grozave, de-a lungul intregii vieti, cu atat vei inregistra un declin cognitiv – inclusiv pierderea memoriei – cu cat iti imbatranesti. Da, este adevarat!

Concluzia este ca cititul iti poate schimba dramatic viata, asa ca ar trebui sa citesti despre orice te intereseaza cel mai mult.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *