Categories
Diverse

Ce trebuie sa faci pentru a imbatrani frumos?

Dr. Luiza Spiru, medic primar, gerontopsihiatru, presedinte executiv al Academiei Internationale Anti-Imbatranire, ne ajuta sa intelegem care sunt obiceiurile la care trebuie sa renuntam

Bolile de memorie pot fi mostenite genetic sau dezvoltate pe parcurs. Medicii sustin ca, in Romania, depresia (factor cauzal) poate fi catalogata drept epidemie nationala. 54% din barbati si 45% din femei sufera din cauza ei si asta pentru ca, aparent, romanii sunt pesimisti, nu se simt bine in pielea lor si nu le place sa viseze. “Toti pacientii care au trait o depresie si nu au tratat-o risca mai tarziu sa dezvolte tulburari cognitive. Primul lucru pe care trebuie sa-l faca este sa se autosesizeze asupra acestui lucru, trebuie sa mearga la un centru specializat sa verifice daca este adevarat sau doar li se pare. Medicina este un fenomen dinamic, in fiecare an avem noi informatii despre cum sa invatam sa prevenim. Acesta este, de fapt secretul, nu exista altul.

Cine spune altceva, credeti-ma ca mintei, ne-a declarat dr. Luiza Spiru. Un bun remediu pentru a te mentine in forma este somnul, dar nu oricum – inainte sa te asezi in pat ai grija sa nu existe nici cea mai mica sursa de lumina, deoarece numai asa creierul se odihneste. “Aseara, la hotel, am stat cateva minute bune sa scot din priza toate aparatele din camera, ca sa fie complet intuneric. Eu intotdeauna imi inchid telefonul mobil inainte de culcare. De asemenea, trebuie sa stai la soare cel putin 15 minute pe zi, pentru ca aceasta fixeaza Vitamina D in organism, care nu numai ca intareste oasele, dar ajuta si la dezvoltarea si mentinerea sanatatii celulelor creieruluii, explica Erik Alexander Richter, medic primar geriatrie si specialist in problemele imbatranirii. “Leacul nu-l veti gasi nicioadata in cabinetele de chirurgie sau in cele de cosmeticai, a conchis el.

Putem spune stop trecerii anilor? Cu totii imbatranim, dar, paradoxal, unii o fac mai devreme, altii mai tarziu. Unii imbatranesc frumos, pentru ca acorda suficienta atentie propriei persoane si stiu sa se ingrijeasca de starea lor de sanatate. Pentru cei care se neglijeaza, consecintele sunt vizibile. Tehnic vorbind, ceasul nostru biologic incepe sa ticaie in momentul in care ne nastem. Totusi, pana la varsta de 30 de ani, evoluam pe masura ce imbatranim.

Depasim diferite boli ale copilariei, trecem de problemele specifice adolescentei si devenim adulti. Majoritatea trecem cu bine de varsta de 30 de ani, fara sa experimentam semne ale imbatranirii, precum diferite dureri, diminuarea energiei, adaptabilitate scazuta la conditii de stres, reducerea masei musculare, probleme ale vederii sau auzului. Totusi, in ciuda absentei semnelor externe, timpul nu iarta pe nimeni si de aceea este bine sa adoptam un program efectiv anti-aging (anti-imbatranire).

Primul pas al asigurarii reversibilitatii procesului de imbatranire este sa fim constienti de importanta preventiei. Asta presupune cunoasterea in detaliu a starii de sanatate, a modului in care aceasta va evolua pe termen mediu si lung si a diferitelor riscuri la care putem fi expusi. Pentru a ne putea bucura de viitor, pentru a avea o viata de calitate, trebuie sa luam in considerare factorii imbatranirii si apoi sa-i anihilam, unul dupa altul.

Simptome ale tulburarilor cognitive In etiologia bolilor de memorie sunt implicati atat factori genetici (s-a constat ca rudele de gradul intai ale persoanelor ce sufera de o boala de memorie prezinta un risc crescut de imbolnavire), cat si de mediu (infectii virale, alimentatia, conditiile de stres). Pe de alta parte, o dieta bogata in lipide creste, in general, riscul de boala. Unii acizi grasi din alimente se asociaza cu prezenta tulburarilor cognitive la varstnici, in timp ce altii (cum sunt cei din uleiurile de peste) au rol protector.

Simptomele afectiunilor de memorie sunt: probleme de limbaj (inlocuirea unor cuvinte cu substitute neadecvate), dezorientare in timp si spatiu, judecata redusa (haine groase intr-o zi torida), alterarea gandirii abstracte (neintelegerea semnificatiei zilei de nastere), probleme cu plasarea obiectelor in locurile adecvate, schimbari de atitudine si comportament (treceri rapide de la calm la furie), dificultati in realizarea sarcinilor familiale, schimbari ale personalitatii (pot deveni suspiciosi, apatici), pierderea initiativei (apare o pasivitate acentuata) si, nu in ultimul rand, pierderea memoriei, care afecteaza viata de zi cu zi (uitarea cuvintelor uzuale).

Viitorul sanatatii noastre nu este un mister, spun specialistii, daca stim care este bagajul nostru genetic, starea noastra actuala de sanatate, riscurile la care suntem expusi si ce trebuie sa facem pentru a le minimaliza sau chiar elimina. Atunci ne vom putea bucura vreme indelungata de viata si de tot ceea ce ne ofera.

Ce inseamna medicina anti-aging Este medicina de preventie. Ea se ocupa de orice persoana de peste 30-35 de ani, in mod practic de persoane de peste 40 de ani, care sunt interesate si care vor sa stie in ce masura organismul lor are tendinta de a imbatrani mai repede sau mai incet, in functie de factorii de mediu, de tendinta genetica a fiecaruia si in functie de ceea ce la ora actuala instrumentul stiintific de investigatie (de la investigatie serologica la cea imagistica) ne poate oferi ca predictii pe termen scurt si pe termen lungi. Medicina anti-aging abordeaza pacientul in mod holistic, integral si integrativ. Ea a capatat o amploare deosebita in ultimii patru-cinci ani pe plan mondial. Aceasta este medicina viitorului.

Efectele imbatranirii in cifre Aproximativ 40% din persoanele de peste 65 de ani prezinta alterari de memorie asociate inaintarii in varsta. Cele mai frecvente boli de memorie ale varstei a treia sunt deficitul cognitiv lejer, dementa Alzheimer, dementa vasculara, dementa mixta, dementa fronto-temporala, dementa cu corpi Lewi, dementa Pakinson. Majoritatea bolnavilor care sufera de aceste afectiuni nu pot trai independent si, pe masura ce boala progreseaza, este necesara o ingrijire din ce in ce mai complexa. In Romania, pe segmentul populational cuprins intre 55 de ani si peste 80, frecventa tipurilor de dementa este de 39% in cazul dementei mixte, 33% si respectiv 28% in cazul dementei vasculare si de tip Alzheimer. In ceea ce priveste depresia, se observa o prevalenta mai mare la barbati, 54,55%, fata de 45,45% la femei, in aceeasi grupa de vasta.

Ce trebuie sa faci pentru a imbatrani frumos? i€š§ sa fii stapan pe mintea ta i€š§ sa te simti bine in pielea ta i€š§ sa fii independent, sa ai libertate de miscare si actiune i€š§ sa ai incredere in tine si in viata i€š§ sa visezi, sa speri, sa-ti faci planuri de viitor i€š§ sa fii optimist, fericit, sa te bucuri de tot ce ai realizat i€š§ sa consideri trecerea timpului nu ca pe o amenintare cauzatoare de anxietate, ci ca pe un aspect al vietii, care trebuie privit cu detasare i€š§ trebuie sa stii din timp care sunt amenintarile la adresa sanatatii si viitorului tau i€š§ sa intelegi ca preventia este principala arma in lupta cu trecerea timpului.

Stimularea producerii de neuroni Ceaiul verde, vinul rosu si condimentul numit curry intretin celulele nervoase si previn imbatranirea. Conform medicilor specialisti din Romania, SUA si Olanda, toate aceste produse contin polifenol, un antioxidant puternic pe care farmacistii il folosesc acum pentru prepararea unui medicament impotriva degradarii celulelor cerebrale. “Acesta nu are, momentan, un nume deoarece se testeaza numai in laborator, dar speram sa-l scoatem pe piata in urmatorii doi ani. In acest moment nu avem medicamente care sa incetineasca sau sa vindece bolile de memorie. Ceea ce incercam sa facem noi este sa stimulam ariile corticale care au pierdut neuroni sa produca altiii, spune prof. Moussa B. H. Youdim, director al Fundatiei pentru Parkinson din SUA.