Categories
Diverse

Cum dieta, exercitiul fizic si o greutate sanatoasa pot adauga peste 10 ani in viata ta

Expertii spun ca exercitiile fizice timp de 30 de minute pe zi, plus sa nu fumezi sau sa consumi excesiv iti pot creste anii fara probleme cronice de sanatate.


Cercetatorii spun ca obiceiurile sanatoase ale stilului de viata pot adauga la fel de mult un deceniu la viata ta.
Cercetatorii au identificat cinci factori de viata ca fiind importanti, inclusiv dieta, exercitiile fizice si mentinerea unei greutati moderate a corpului.
Expertii spun ca cele mai importante doua lucruri de evitat sunt fumatul si dezvoltarea supraponderalii sau obezitatii.
Toti am dori sa traim mult timp in stare de sanatate buna.

Acum, un studiu publicat recent a concluzionat ca exista factori de stil de viata care iti pot creste sansele de a atinge o varsta inaintata, fara probleme cronice de sanatate.

Au fost multe cercetari cu privire la alegerea stilului de viata, cum ar fi fumatul, activitatea fizica, obiceiurile de baut, gestionarea greutatii si dieta, care afecteaza durata noastra de viata generala si probabilitatea de a suferi boli cronice.

Cu toate acestea, putine studii au analizat modul in care o combinatie a acestor factori se raporteaza la o viata lunga, fara boala.

,,Am vrut sa vedem daca urmarea unei alimentatii sanatoase si exercitii fizice poate prelungi viata, nu doar speranta de viata, ci speranta de viata fara boli cronice, precum cancerul, bolile cardiovasculare si diabetul”, Dr. Frank Hu, MPH, a a declarat pentru Mdlpl un profesor la Harvard TH Chan School of Public Health din Massachusetts si autorul principal al studiului.

,,Pentru ca nu ne uitam doar la durata de viata, ci si la durata de sanatate, ceea ce inseamna ca exista mai multi ani de viata lipsiti de boli cronice”, a spus el.

Cercetatorii au examinat datele de la aproximativ 73.000 de infirmiere inregistrate in Statele Unite ale Americii din Studiul de Sanatate al Asistentilor medicali si de la aproape 40.000 de profesionisti din domeniul sanatatii de sex masculin din Statele Unite ale Americii din cadrul Studiului de Urmare a Profesionistilor in Sanatate.

Participantii la studiu nu au avut cancer, boli cardiovasculare sau diabet atunci cand au fost inscrisi.

Participantii la studiu au fost evaluati de rutina pentru noi diagnostice si decese din cauza cancerului, bolilor cardiovasculare si diabetului de tip 2 pentru mai mult de 20 de ani. Cercetatorii s-au ajustat in functie de varsta, de fond etnic, de istoric medical de familie si alte considerente.

Factorii de stil de viata cu risc redus utilizati pentru calcularea unui scor de viata sanatos includ:

-nu au fumat niciodata
-cel putin 30 de minute de activitate fizica zilnica
-consum moderat de alcool
-mentinerea unei greutati moderate (definita ca IMC sub 25)
-o dieta de buna calitate
Adaugarea acestor cinci factori a dat impreuna un scor final al stilului de viata cu risc redus, de la 0 la 5. Un scor mai mare a indicat un stil de viata mai sanatos.

,,Furnizorul dumneavoastra de asistenta medicala va poate ajuta cu scoruri de risc care va pot estima riscul de deces pentru anumite afectiuni si modificari ale stilului de viata bazate pe dovezi si tratamente care pot imbunatati conditiile”, a spus dr. Katrina Miller Parrish, directorul executiv al calitatii si informatiilor. la LA Care Care Health Plan.

,,Retineti ca un stil de viata sanatos, cu impact redus, exercitii fizice tolerabile; o dieta buna, bine echilibrata, colorata; hidratare; si o cantitate adecvata de somn poate face minuni pentru a ajuta la mentinerea unei perspective mintale pozitive si a starii fizice “, a spus Parrish pentru Healthline.

Anii de viata lipsiti de cancer, boli de inima si diabet la 50 de ani au fost de 24 de ani pentru femeile care nu au urmarit niciunul dintre factorii de viata cu risc scazut.

Au fost 34 de ani pentru femeile care au adoptat patru sau cinci dintre factori.

Speranta de viata fara aceste boli cronice a fost de 24 de ani in randul barbatilor in varsta de 50 de ani care nu au urmat factori de stil de viata cu risc scazut.

Au fost 31 de ani pentru barbatii care au practicat patru sau cinci dintre aceste obiceiuri sanatoase.

In timp ce hipertensiunea arteriala este cauza numarul unu pentru deces in intreaga lume, multe schimbari de stil de viata, cum ar fi o dieta mai buna si exercitii fizice, pot afecta acest diagnostic in diferite grade, in special pe baza regimului si a aderentei, a spus Parrish.

A fi selectiv in ceea ce mananci este unul dintre cei mai importanti factori ai stilului de viata.

“Alimentele bogate in fibre au fost studiate pe larg pentru beneficiile pe care le ofera atunci cand vine vorba de sanatatea cardiovasculara, inclusiv reglarea tensiunii arteriale”, Shelley Wood, MPH, RDN, un clinician la Santa Clara Valley Medical Center din California , a declarat pentru Healthline.

Lemnul explica ca aceste alimente sunt pe baza de plante si includ cereale integrale, fructe si legume.

In plus, leguminoasele, precum fasolea, lintea si mazarea, s-au dovedit a scadea riscul de boli de inima, nivelul ridicat de colesterol si tensiunea arteriala ridicata.

Pentru cei care doresc sa pastreze functia si sanatatea inimii, Wood spune ca ar beneficia de evitarea alimentelor cu continut ridicat de zahar, sodiu, grasimi saturate si carbohidrati rafinati.

,,Este deosebit de important sa eviti aceste alimente daca ai colesterol ridicat. Daca ai in vedere sa mananci un aliment bogat in zahar, sare sau grasimi, cel mai bun pariu este sa alegi altceva “, a spus ea.

Wood adauga ca optimizarea aportului caloric si atingerea sau mentinerea unei masuri moderate de greutate si talie la varsta mijlocie sunt ,,cele mai importante modalitati importante de a reduce riscul de diabet, precum si de a participa la activitati fizice obisnuite si de a evita fumatul.”

Potrivit studiului, barbatii care fumau puternic – definiti ca 15 sau mai multe tigari pe zi – si barbatii si femeile cu obezitate (definita ca IMC 30 sau mai mare) au avut cea mai mica sansa de speranta de viata fara boala la 50 de ani.

,,Ne-am uitat la cinci factori de stil de viata: consumul unei alimentatii sanatoase, mentinerea unei greutati corporale sanatoase, a nu bea in exces, a nu fuma si a fi activ fizic. Toate sunt importante. Dar, pentru fumatori, cel mai important lucru pentru ei, desigur, este sa nu mai fumeze. Pentru persoanele care sunt obeze, este important sa slabesti si sa mentii o greutate corporala sanatoasa “, a spus Hu.

Parrish este de acord ca fumatul nu este important.

,,Singurul lucru pe care il poate face fumatul este pur si simplu renuntarea si reducerea riscului de boala si deces prin cifre duble, ceea ce se vede prin acest studiu. Efectul pare a fi mai mare cu cat un ,,fumator tot timpul” nu mai fumeaza “, a spus Parrish.

,,In primii 1 – 10 ani de la renuntare, riscul de boli de inima si cancer pulmonar scade, si pana la 15 ani, riscul fiecaruia este aproape de cel al unui nefumator”, a adaugat ea.

Noile cercetari constata ca exista cinci factori de stil de viata care cresc semnificativ anii traiti fara a intampina probleme cronice de sanatate.

Participantii la studiu au fost urmariti mai mult de 20 de ani. Cei care au urmat patru sau cinci dintre alegerile pentru stilul de viata sanatos si-au crescut semnificativ durata de viata sanatoasa dupa varsta de 50 de ani.

Expertii subliniaza ca cele mai influente dintre acestea sunt fumatul si mentinerea unei greutati moderate a corpului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *